Dat de Covid-periode niet enkel kommer en kwel was voor het wielrennen wordt bewezen door de organisatie van Kemmel Koerse. Voor het eerst ingericht op 26 juli 2020 – pal tussen de zogenaamde eerste en tweede golven van de ‘pandemie’ – waren we afgelopen zondag al aan de vierde editie van deze wedstrijd toe. Initieel ging het nog om een oefenkoers maar ondertussen is deze wedstrijd een volwaardige profwedstrijd geworden met een mooi en vooral sterk deelnemersveld van profploegen en ook de betere elite-teams.

Wie denkt aan de betere elite-teams komt uiteraard al snel uit bij het wielerteam Decock – Van Eyck – Van Mossel Devos-Capoen. We mochten dan ook niet ontbreken aan de start van deze wedstrijd over 160 km. Onze line-up zag er als volgt uit: Mathias Vanoverberghe, Niels De Rooze , Maxime Farazijn, Emiel Planckaert, Jari Merveillie, Lars Van Coppenolle, Kenneth Caethoven, Ibe Vandromme, Luca De Jaeger en Aiko Muylle. In totaal namen 122 renners de start om over een heuvelachtig parcours geteisterd door felle wind uit te maken wie deze vierde editie op zijn naam mocht schrijven. De favorietenrol werd onder meer gedragen door het team Alpecin Deceuninck dat toppers als Xandro Meurisse en Dries De Bondt in de strijd gooide. Ook leuk was de aanwezigheid van Baptist, oudere broer van onze Emiel Planckaert.

We kregen de klassieke opening voor dit soort wedstrijden: snoeihard van bij het startschot. In het eerste uur van de wedstrijd realiseerden we 48 kilometer. Wie het nog niet wist, realiseerde zich direct hoe laat het was. De hoge snelheid zorgde er zoals zo vaak dit jaar dat het een hele tijd duurde tot een vluchtpoging ook leidde tot een ontsnapping die naam waardig. Halfweg koers kregen we dan toch zo’n vlucht met potentie. De 7 renners voorin: Xandro Meurisse, Alex Vandenbulcke, Alex Colman, Yentl Vandevelde, Max Kroonen en 2 renners van Soudal-Quickstep, Warre Vangeluwe (recent nog de sterkste in Gullegem) en Siebe Deweirdt.

In een totale verbrokkeling van het deelnemersveld kregen we een achtervolgende groep van een 35-tal renners waaronder Mathias Vanoverberghe die jacht zou gaan maken op de koplopers. Deze grote groep kwam tot op amper 10 seconden van de leiders maar helemaal gedicht raakte de kloof nooit. De zege zou gaan naar één van de vluchters.

Uit de grote groep konden nog een tiental renners met daarbij onder andere Baptist Planckaert, Kenneth Verstegen, Gust Lootens, Thomas Joseph zich nog losmaken om verder te strijden voor de resterende top 10-plaatsen.Finaal werden Mathias 26e, Jari 48e, Ibe 71e, Emiel 86e, Maxime 87e en Lars 91e. Luca, Aiko, Kenneth en Niels moesten de wedstrijd vroegtijdig verlaten.

Ploegleider Rik Roose deed zijn petje af voor zijn renners die zich in een sterk bezette wedstrijd over een uiterst selectief parcours niet onbetuigd lieten. Het was voor velen weer een nuttige prikkel richting de komende afspraken op het Elite-niveau. Dat zou een paar dagen later al blijken met een tweeklapper voor Mathias in Westkapelle en Westrozebeke.

Tekst Juan Alleman, Rik Roose Foto’s Wielerfoto’s Els