De Profwedstrijd van maandag ging voor ons team door in een bevreemdende sfeer. Het plotse overlijden van Patricia, echtgenote van verzorger Stephan, hing als een schaduw boven onze hoofden. Op vraag van Stephan en uit respect voor Patricia hebben we gedaan waar Patricia zo van hield: koersen. De minuut stilte voorafgaand aan de wedstrijd was emotioneel. Maar de koers gaat verder en dus moesten we er het beste van maken.

Kwaliteit boven kwantiteit, daar kiezen ze nu al een paar jaar voor bij de organisatie van de Profwedstrijd in Westrozebeke. Met een erelijst vol nationale en zelfs internationale toppers blijft het zowel voor gevestigde waarden als voor aanstormend talent dan ook een datum om aan te stippen.

Ons team deed alvast zijn duit in het zakje met aanstormend talent: Mathias Vanoverberghe, Aiko Muylle, Jelle Van Achter, Stijn Moerman, Quinten Declercq en nieuwe Australische aanwinst Kobe Henderson, namen voor het Wielerteam Decock – Van Eyck – Van Mossel-Devos-Capoen de handschoen op tegen een 80-tal andere renners. Bij de concurrentie mooie namen zoals Gerben Thijssen, Timothy Dupont, Jordi Warlop, Julien Vermote en anderen.

De wedstrijd op een mooi parcours in en om Westrozebeke werd gekenmerkt door vele ontsnappingen en door de aanwezigheid van Mathias Vanoverberghe in de meeste ervan. Het nummer 56 van Mathias werd om de haverklap genoemd bij de opsomming van ontsnapte renners. Door een actief peloton waarin een aantal sprintersploegen controle probeerden te behouden, konden vluchters nooit meer dan 40 seconden wegrijden.

Een kleine 2 ronden voor het einde was het toch plots alarmfase rood voor de ploegen van de snelle jongens, want 4 renners kregen plots wel de ruimte. Het Tartoletto-Isorex team (in dienst van voormalig nationaal zegekampioen Timothy Dupont) en opnieuw een zeer bedrijvige Mathias reden het gat nog dicht net voor het ingaan van de laatste kilometer. De wedstrijd draaide toch uit op de enigszins verwachte groepssprint. Hierin trok Gerben Thijsen van het WT Team Intermarché Circus Wanty aan het langste eind voor de Est Vahtra van het team Van Rysel – Roubaix en Timothy Dupont. Mathias werd na een meer dan verdienstelijke wedstrijd nog 30ste. Onze andere renners hadden net zoals meer dan de helft van de deelnemers vroegtijdig de wedstrijd verlaten.

Tekst Juan Alleman Rik Roose Foto’s Patwielerphotography