Met Gent-Staden (Elite 1.12 – IC 1 NAT) stond gisteren de eerste klassieker van het nieuwe Elite-wegseizoen op het programma. De ploeg kwam met een sterke selectie voor de dag: kersvers clubkampioen Mathias Vanoverberghe, vice Belgisch kampioen Niels De Rooze, Maxime Farazijn, Jens Vandenbogaerde, Emiel Planckaert, Ciske Aneca en nieuwe aanwinst Gilles Borra.

Gent-Staden betekent op vandaag 156 km over een parcours waarin niet alleen de wind een rol speelt maar vooral ook de beruchte passages over de kasseien van de Steenstraat kleur geven aan de wedstrijd. De koude wind kon Mathias alvast niet deren want hij koos al na 10 km het hazenpad samen met Ewout De Keyser (Dovy Keukens-FCC). In twee schuifjes zou de kopgroep aangroeien tot iets meer dan 20 renners die nooit meer werden gegrepen door het peloton. De wedstrijd werd gewonnen door de ervaren Duitse hardrijder Justin Wolf. Mathias kon beslag leggen op een 12e plaats, een knap resultaat na een dag in de aanval. Ondanks de mooie prestatie waren er toch gemengde gevoelens bij Mathias: “Met de harde wind en de koude in het achterhoofd had ik het gevoel dat een ontsnapping lang kon standhouden. Het bleek de goede keuze want de vlucht die ik mee forceerde droeg tot het einde. Het gevoel was goed, enkel het resultaat ontbreekt.”

De andere renners van het team zorgden mee voor een 8ste plaats in het ploegenklassement. Ze legden beslag op plaatsen 27 (Niels De Rooze), 49 (Emiel Planckaert), 75 (Jens Vandenbogaerde) en 98 (Maxime Farazijn). Gilles en Ciske moesten door pech de strijd staken.

Ploegleider Rik Roose was achteraf tevreden: “Ik kan vandaag niet ontevreden zijn. Mathias schrijft mee het verhaal van de koers vanaf de eerste kilometers. Wetende dat dit nog niet zijn meest ideale parcours is, belooft dit voor de aankomende wedstrijden. Onze andere renners waren even goed op de afspraak. Het was enkel spijtig dat we net het tikkeltje geluk misten om nog een paar extra mannetjes mee voorin te krijgen. Dat geluk sparen we op voor de volgende keer!”