Met 11 passages over Tiegemberg en de nabije Hellestraat (what’s in a name?) kregen de renners een parcours voor sterke beren voorgeschoteld. Het was niet onlogisch dat de namen van een aantal van onze speerpunten veelvuldig over de tongen gingen in de gesprekken op de zonovergoten terrassen bij de start- en aankomstzone.

De openingsronden stonden bol van vele aanvallen. Verschillende renners van onze ploeg staken de neus aan het venster maar nooit kwam er echt afscheiding. Die kwam er uiteindelijk wel toen Lars Van Coppenolle op de verraderlijk hellende aankomststrook een nieuw schot loste en met een kleine groep van het peloton wegreed. In verschillende schuifjes kwamen ook nog Emiel Planckaert, Mathias Vanoverberghe en Kenneth Caethoven vooraan aansluiten. De omvangrijke kopgroep van net geen 30 renners die ontstond reed snel een minuut voorsprong bijeen. Mede door de aanwezigheid van alle grote ploegen vooraan leek de winnaar toen al vooraan gezocht te moeten worden.

In de finale van de wedstrijd gooide Mathias Vanoverberghe 3 ronden voor het einde zijn troeven op tafel. Dat Mathias één van de mannen was om naar uit te kijken bleek niet enkel op het bord van de bookmakers maar was ook te merken aan de gretigheid waarop zijn wiel werd geviseerd. Zijn pogingen mislukten. Niet getreurd echter, schaduwfavoriet Emiel Planckaert slaagde er wel in om samen met belofte Michiel Nuytten van EFC – L&R – Van Mossel weg te rijden van de rest. Dit was de ideale situatie voor beide teams want als deze vlucht kon standhouden pakten beide renners de provinciale titel in hun eigen categorie. De twee aarzelden dus geen seconde om vol door te gaan en in de groep daarachter werd de vlucht door twee sterke blokken beschermd. De voorsprong liep snel op tot een geruststellende minuut. Mede door het afstopwerk slaagden een aantal renners er nog in om vanuit het peloton de oversteek te maken naar wat dan de eerste achtervolgende groep was geworden. Ook daarbij weer verschillende van onze renners (Jens, Ibe, Jaromir, Quinten, Ciske, Dylan).

Met al zekerheid over zijn provinciale titel streed Emiel nog om de dagzege in een mooi spurtduel richting Tiegem. Dat hij in die spurt nipt de duimen moest leggen kon de pret om de titel alvast niet bederven. Het ploegfeestje werd helemaal compleet toen Jens Vandenbogaerde – die 3 ronden eerder nog gevangen zat in het peloton – derde werd, net voor Mathias Vanoverberghe die na alweer een sterke wedstrijd op de meest ondankbare vierde plaats eindigde.

Ploegleider Rik Roose had in de aanloop naar het PK al het idee uitgesproken dat een snelle afscheiding van een renner of 30 ideaal zou zijn voor ons team. Zijn voorspelling werd bewaarheid in een wedstrijd waar ons team van start tot finish mee de debatten voerde en finaal met de oppergaai kon weglopen. Hij was dan ook een tevreden man: “We wisten dat we een aantal favorieten in onze rangen hadden maar op de dag zelf moet de puzzel nog altijd juist in elkaar vallen. Wat we hier vandaag gezien hebben is een echt team waar iedereen bereid is om voor de ander iets extra te doen. Als ploegleider ben ik dan ook niet alleen blij met de zege maar misschien nog wel meer met de manier waarop ze tot stand kwam.”

Naast Provinciaal Kampioen Ezc Emiel Planckaert (2de in de algemene uitslag), noteren we ook nog volgende uitslagen van onze renners in dit schitterende PK:

• Jens Vandenbogaerde: 5de algemeen, 3de PK Ezc
  • Mathias Vanoverberghe: 6de algemeen, 4de PK Ezc
  • Jaromir Lannoo 22e algemeen
  • Dylan Botterberg 33e algemeen, 17de PK U23
  • Kenneth Caethoven 40e algemeen
  • Ciske Aneca 41e algemeen
  • Ibe Vandromme 47e algemeen
  • Lars Vancoppenolle 49e algemeen
  • Quinten Declercq 52e algemeen. 27e PK U23
  • Koen Verhelst 57e algemeen
  • Luca De Jaeger 63e algemeen. 32e PK U23
  • Aiko Muylle 69e algemeen, 37e PK U23
  • Andreas Deceuninck 81e algemeen, 43e PK U23
  • Thomas Vanassche 85e algemeen, 45e PK U23
  • Jaqomo Wittouck 91e algemeen, 50e PK U23
  • Maxime Farazijn 95e algemeen
  • Juan Alleman 103de algemeen

Zie foto’s voor meer foto’s.

PK Oost-Vlaanderen te Laarne voor EZC: – Niels De Rooze 23

PK Antwerpen te Onze Lieve vrouw Waver U23/Ezc:- Sven Noels 17de algemeen