onze Australische renner Henry Dietze is op Belgische bodem sedert zaterdag en vandaag hem voor de eerste keer ontmoet in Izegem waar Henry verblijft bij Stephan Christiaens en zijn vrouwtje Patricia die goede zorgen zullen dragen voor hem !!!! Henry start zijn eerste wedstrijd in het weekend te Moorsele. In naam van het ganse team wensen wij hem veel succes!!!

decock van eyck van mossel devos capoen
Henry Dietze

Welcome to Belgium Henry

In de kranten konden we oa dit artikel al lezen:

Het Nieuwsblad

Gezin haalt piepjonge Australische wielrenner Henry Dietze (19) in huis: “Vloeken lukt al in het Nederlands”

Van links naar rechts: Luc Courtens en Rik Roose van wielerteam Decock-Van Eyck-Van Mossel-Devos-Capoen, Stephan Christiaens en de jonge wielrenner Henry Dietze. — © Frank Meurisse

IZEGEM –

Vloeken in het Nederlands kan de Australische renner Henry Dietze (19) al zonder problemen, al hoopt hij het zo weinig mogelijk te moeten doen. Hij verblijft tot november in het gezin van Stephan Christiaens en Patricia Vansteenkiste om hier zijn wielercarrière volop te kunnen ontplooien.

Frank MeurisseDinsdag 5 april 2022 om 17:34

Een waardevolle collectie wielerattributen met onder meer truitjes en fietsen heeft Stephan Christiaens al in huis. Die wordt nu aangevuld met … een levende wielrenner. “De Australiër Henry Dietze (19) verblijft inderdaad bij ons. Hij is zaterdag geland na bijna 23 uur vliegen”, zegt Stephan Christiaens.

Zijn kennis van het wielerwereldje in het algemeen en de wielermensen in het bijzonder bracht Stephan in contact met de jonge renner. “Henry zocht een manier om naar hier te komen. Hij was op zoek naar een wielerploeg om in ons land aan de slag te kunnen.”

Nationaal kampioen

Stephan Christiaens klopte aan bij Luc Courtens en Rik Roose van wielerteam Decock-Van Eyck-Van Mossel-Devos-Capoen, maar die ploeg bleek al compleet. “Toen we de prestaties van Henry Dietze checkten, gingen we toch overstag”, lacht Luc Courtens. Die prestaties waren niet min. In Australië is Henry zopas nog nationaal kampioen ploegenachtervolging geworden en hij schreef er ook heel wat wegkoersen op zijn palmares.

Intussen past de jonge renner zich heel snel aan. “Het is wel wat lastig om zo lang van huis weg te zijn, maar dat weegt niet op tegen de kansen die ik hier krijg”, zegt Henry. Onder meer de Zesdaagse van Gent zou hij willen rijden. Maar eigenlijk wil hij zo veel mogelijk wedstrijden afwerken. “Die zijn ook veel leuker hier dan in Australië, en veel dichter bij elkaar. In mijn thuisland moet ik soms het vliegtuig nemen om ergens aan deel te kunnen nemen. Mijn uiteindelijke doel is profrenner te worden.”

Kinderen het huis uit

“Is het niet volgend jaar, dan het jaar erop”, klinkt Stephan Christiaens overtuigd. De opname van het nieuwe, tijdelijke, gezinslid loopt vlot. “Onze twee kinderen zijn het huis uit, dus hadden we plaats. En eigenlijk is de impact beperkt. Zo’n renner leeft heel zelfstandig en naar de koersen gingen we toch al kijken, ook dat verandert dus niets. Ook de communicatie verloopt vlot. Vloeken kan hij al in het Nederlands”, lachen ze in zijn gastgezin. “De rest zal hij wel snel leren.”

Henry Dietze, die aan grootvaderskant Duitse roots heeft, komt uit de buurt van Melbourne. “Enkel op vlak van voeding merk ik een verschil. Bij ons heb je een variëteit van eetculturen dicht bij elkaar, hier is dat minder het geval”, lacht hij. Tegelijk maakt hij echter het cliché waar: “Frieten en wafels zijn echt lekker”, knipoogt Henry.

Wie de jonge Australiër aan het werk wil zien, kan dat zaterdag al doen tijdens het kampioenschap in Moorsele.