De profkoers in Gullegem is ook voor ons wielerteam met thuisbasis in Moorsele een jaarlijkse hoogdag. Zoals steeds slaagde de organisatie erin een mooi deelnemersveld aan de start te krijgen voor dit keer 179 km verdeeld over 20 ronden van circa 9 km.

Onze renners Lars Van Coppenolle, Emiel Planckaert, Sven Noels, Kenneth Caethoven, Jaromir Lannoo, en belofte en plaatselijke renner Thomas Vanassche mochten onder een stralende lentezon de degens kruisen met grote namen als het AG2R duo Greg Van Avermaet en Oliver Naesen en spurtbommen als Tim Merlier, Gerben Thijssen en Timothy Dupont.

De rook van het startpistool was nog niet volledig weggedreven of het talrijk opgekomen publiek werd al opgeschrikt door een massale val in het peloton. Tussen de 25-tal slachtoffers bevond zich ook Sven Noels die met schaafwonden, een gebroken fiets en dito moreel veel te vroeg uit de wedstrijd verdween. Na een neutralisatie van 20 minuten werd de wedstrijd opnieuw op gang getrokken om nog slechts 18 ronden te rijden.

De massale val midden in het peloton bleek een aantal mensen te inspireren om veiliger oorden op te zoeken in de aanval. Meerdere aanvalspogingen werden teniet gedaan, waaronder ook eentje waarbij Kenneth Caethoven betrokken was. De gulle inspanningen van Kenneth werden andermaal niet beloond en leverden louter een opgeblazen motor op.

De belangrijkste ontsnapping van de dag kwam er toen 7 renners, waaronder Greg Van Avermaet, zich konden losmaken van het peloton. Ook de latere winnaar Warre Vangheluwe die zich een wedstrijd lang uiterst aanvallend aan het lokale kennerspubliek presenteerde was hier op het appel. Het was een vlucht die wel eens kon dragen tot diep in de finale, zo beseften ook de ploegen van de sprinters. Op 40km van de streep werd alles in het werk gesteld om de achterstand te herleiden en een massasprint mogelijk te maken. Achteraan het peloton stond de deur open en losten tal van renners. Toen de vluchters op 500 meter van de finish werden gegrepen had het er alle schijn van dat Gullegem zijn gedroomde koninklijke sprint zou krijgen tussen Tim Merlier, Gerben Thijssen en Timothy Dupont. Dat was echter buiten de onvermoeibare Warre Vangheluwe gerekend die nog net uit de greep van het peloton kon blijven en ploegmaat Remco Evenepoel opvolgde op de erelijst. Zijn andere ploegmaat Tim Merlier werd tweede voor Thimoty Dupont die mee het podium op mocht als derde man.

Van ons team legden Jaromir en Lars respectievelijk beslag op een 35ste en 73ste plaats van 88 finishers. Niettegenstaande de jammerlijke val van Sven, kunnen we als ploeg terugblikken op een mooie ervaring waarbij we als lokaal team ons positief hebben kunnen profileren.

Nu op naar zondag waar we in de 3de Manche van de Beker van België in Rochefort terug met ambitie aan de start komen. Manager Luc Courtens beloofde alvast een rondje trappist van de lokale Cisterciënzersabdij bij winst van één van onze mannen, reden genoeg om aanwezig te zijn!

Tekst Juan Alleman, Rik Rooze – foto’s Martine Verfaillie