De vijfde van acht manches van de Beker van België ging op zondag 9 juli 2023 door in Antwerpen. In een wedstrijd over 153,7 km werd het peloton via een aantal plaatselijke ronden in Ekeren via Merksem naar de plaatselijke ronden in Deurne geleid. Voor ons team kwamen zes renners aan de start: Mathias Vanoverberghe, Jens Vandenbogaerde, Emiel Planckaert, Kenneth Caethoven, Jari Merveillie en Ibe Vandromme.

Op voorhand hadden we twee doelen: veilig doorkomen en als het even kon de derde plaats van Mathias in het klassement verdedigen. Het was immers duidelijk dat het parcours zich niet zomaar leende tot een wedstrijd waarin snel grote verschillen zouden worden gemaakt.

In de plaatselijke ronden in Ekeren kregen we alvast een hectische aanvang van de wedstrijd, dit gekenmerkt door hoge snelheden en ontsnappingen her en der. Doch echter kregen de aanvallers nooit meer dan een paar honderd meter voorgift. Van onze jongens mengden onder andere Emiel Planckaert en Kenneth Caethoven zich in de aanvalspogingen, dit ook zonder resultaat.

Na een 70 tal km verlieten we Ekeren om richting Deurne te vlammen om daar nog eens 5 plaatselijke ronden af te leggen. Ook hier weer moest er ook rekening worden gehouden met de bijzondere koersomstandigheden in stedelijk gebied: net iets meer geparkeerde wagens en net iets meer weggebruikers die al wel eens extra aandacht vereisen. Deze omstandigheden leidden samen met de nervositeit in het peloton tot een aantal valpartijen waar wij gelukkig aan ontsnapten.

In de tweede wedstrijdhelft slaagden er toch 10 tal renners in om uit de grote groep weg te rijden. Daarbij de nummers twee en zes uit de individuele ranking. Het was dus alle hens aan dek voor zowel de mannen die mikten op het klassement als voor de mannen die nog wilden strijden voor de dagzege. Ondanks de ijverige inspanningen van onder andere Mathias Vanoverberghe en de leider in het klassement zelf konden de vluchters niet meer worden gegrepen. Met het oog op de spurt voor de elfde plaats hebben onze jongens nog gepoogd om Mathias zo goed mogelijk af te zetten maar in de hectiek van de spurt kwamen we niet verder dan een 24ste plek. Onze andere renners eindigden allen in het pak: Jari werd 57e, Ibe 80e, Jens 88e, Emiel 90e en Kenneth 93e.In het klassement verliezen we een aantal plaatsen: Mathias gaat van de 3de naar de 5de plaats en in het ploegenklassement gaan we van de 3de naar de 4de plaats.

Ploegleider Rik Roose relativeert: “We hebben vandaag niet kunnen oogsten maar er is nog niets verloren. Integendeel, met deze wedstrijd zonder kleerscheuren afgewerkt kunnen we de focus nu vol leggen op de Omloop van de Grensstreek in Wervik op 22 augustus. In onze eigen gouw kunnen we net iets meer en zeker op het selectievere parcours in de tabaksstad. Hopelijk kunnen we daar uithalen.”

Tekst Juan Alleman, Rik Roose Foto’s Wielerfoto’s Els