Op 20-8-23 werd het Belgische kampioenschap voor elite zonder contract verreden te Putte. Er kwamen 159 deelnemers aan de start die 148 km moesten afleggen over 8 ronden. Het was een plat parcours met een klein klimmetje er in. De weersomstandigheden waren heel warm, tot °30.

Van ons team kwamen 11 renners aan de start: Kenneth Caethoven, Niels De Rooze, Koen Demuynck, Maxime Farazijn, Sven Noels, Emiel Planckaert, Lars Van Coppenolle, Jens Vandenbogaerde, Ibe Vandromme, Mathias Vanoverberghe en onze nieuwe renner Kasper Saver.

Al van in de eerste ronde werd er aangevallen, Mathias was onmiddellijk mee in de eerste ontsnapping maar een jagend peloton liet niet begaan. Een tweede ontsnapping kwam kort daarna tot stand en daar waren Lars en Sven van de partij, zij hielden het een kleine 3 ronden vol. Al vlug wisten we dat het heel moeilijk ging zijn om een blijvende vlucht tot stand te brengen op dit parcours.

Toch waagden zich nog eens 12 renners aan een vlucht, daarbij ook onze nieuwe renner Kasper. Het lukte hen om een maximum van 50 sec voorsprong te nemen. Maar door de slechte verstandhouding bij het ingaan van de laatste ronde werden ze op een 5 tal km voor het einde ingehaald door een jagend peloton. Onmiddellijk waren er een aantal renners die een voorsprong namen en die konden sprinten voor de trui.

Uiteindelijk werd Jari Verstraeten Belgisch kampioen, Maarten Verheyen werd 2de en Ruther Wouters werd 3de.

De dichtste plaats voor ons was Kasper met de 15de plaats. Onze andere 10 renners die ook heel de wedstrijd bedrijvig waren zaten nog in het grote peloton.

Eindbalans: veel in beeld geweest, zich getoond in de ontsnappingen, geprobeerd maar heel moeilijk om zo een wedstrijd te winnen.

Nog nen helen dikke merci aan iedereen die zich ingezet heeft voor deze wedstrijd.