95 deelnemers maakten er van in het begin een harde race van. In een eerste noemenswaardige ontsnapping van een 15-tal renners kregen we Kobe Henderson mee voorin. Toen deze vluchtersgroep terug bij de lurven werd gevat, ging bij Kobe het licht uit. Hij bleek onvoldoende herstel van een voedselvergiftiging in het weekend voor de wedstrijd. Op hetzelfde moment verloren we ook Stijn Moerman die met maaglast te kampen had.

De wedstrijd kwam nooit stil te liggen en toen een kopgroep van 8 zich iets over half wedstrijd on afscheiden en een voorsprong van driekwart minuut bijeen fietste, gingen voor het eerst echt de alarmbellen af. Een groep van 8 tegenaanvallers nam het heft in eigen handen, gevolgd door nog een groep van 16 renners. Het peloton volgde op dat moment al op circa een minuut van de kop van de koers.

In de eerste 3 groepen bleek niemand van ons team een plekje te hebben gevonden. Op een lange rechte strook waar de wind vrij spel had brak het peloton nog in meerdere stukken. Uit die verbrokkeling poogde nog 3 renners om de oversteek naar de voorposten nog te maken. Bij die 3 renners twee van de onzen: Luca De Jaeger en Lowie Degryse. Niemand die een cent gaf voor hun kansen maar na een geweldig exploot overbrugden ze met z’n drieën de kloof van bijna een minuut.

Uit de nieuw samengestelde groep van 35 reed vervolgens in de voorlaatste ronde een groep van 8 man weg, daarbij de onvermoeibare Lowie Degryse. Op het bord van de bookmakers was zijn naam dan al een tijdje doorstreept maar onze eerstejaarsbelofte had nog niet alle kaarten op tafel gelegd. Zijn hoogste troef hield hij nog achter de hand want toen de 8 niet meer werden gegrepen sprintte hij zich nog naar een prachtige derde plaats in zijn eerste belofteninterclub.

Luca – die een belangrijk aandeel had in de terugkeer vooraan van Lowie – legde beslag op een mooie 31e plaats. Aiko Muylle (58e), Andreas Deceuninck (62e) en Jelle Van Achter (64e) reden de zware wedstrijd uit in het peloton.

Kersvers tweede ploegleider Juan was uiteraard uiterst tevreden met de prestatie van zijn jonge manschappen. Het doel van een top 10 werd ruimschoots overtroffen.

Vraag blijft natuurlijk wat er mogelijk was geweest indien er geen scheve situatie had moeten worden rechtgezet in een waanzinnige achtervolging. Maar dat dit een prestatie is om op verder te bouwen is meer dan duidelijk.

tekst Juan Alleman, foto’s Iana Vromant