Met 151 renners stonden ze aan de start om 154 km af te leggen over 12 ronden. Aan de start van ons team: Mathias Vanoverberghe, Koen Demuynck, Lars Van Coppenolle, Jelle Van Achter, Kasper Saver en Maxim Farazijn. Voor ons team was de opdracht om Mathias zijn 3de plaats in het klassement te verdedigen.

De hitte, het bochtige parcours, de kasseistrook en de hoge snelheid maakten de wedstrijd heel zwaar. Er waren veel pogingen om ontsnappingen uit te lokken waarbij er telkens renners van ons van de partij waren maar telkens tevergeefs. Toch lukte het eindelijk voor 12 renners. Eerst 5 renners op een 5 tal ronden voor het einde waaronder een renner die een bedreiging kon vormen voor Mathias zijn klassement. Op 4 ronden van het einde lukte het nog 7 renners om te ontsnappen uit het peloton. Daarbij Mathias en ook de leider van het algemeen klassement. Samen gingen ze op zoek naar de leiders en konden ze de aansluiting maken.

In de achtergrond ontsnapte Jelle samen met een andere renner uit het peloton. Ze kregen het gezelschap van nog 8 renners waarbij ook Kasper. Die groep viel niet meer stil en de hoge snelheid speelde Jelle parten waardoor hij de rol moest lossen. Als 1ste jaars belofte toch een mooie prestatie.

Intussen vooraan konden 2 renners ontsnappen en die streden voor de overwinning. Stijn Siemons van Team Van Eyck Sport- Josan-TLD won de wedstrijd voor Elias Vanhee van LRG-CT. Leider Han Devos werd 3de op 30 sec. Mathias werd 11e, Kasper die in het achtervolgende groepje zat werd 25e. 1ste jaars belofte Jelle werd 48e, Lars 52e, Koen 87e (fietswissel door mechanische pech) . Maxime die in het eerste deel van de wedstrijd heel veel werk verrichte verliet mede door de warmte eerder de wedstrijd. Het werd knokken maar we werden beloond ervoor.

Mathias staat nu 2de in het algemene klassement. In het ploegenklassement van de dag werden we 6de en zo behouden we onze 3de plaats.

Super trots mannen!!!

Laatste Beker van België is op 23-9-23 in Berlare en we gaan er alles aan doen om Mathias zijn 2de plaats te verdedigen.

Tekst Rik Roose Foto’s Wielerfoto’s Els