In een organisatie van Koninklijke Veloclub Ichtegem Sportief werd dit jaar voor het eerst de Grote Prijs Stad Torhout georganiseerd. Over een afstand van 142 kilometer verdeeld over 10 ronden mochten een 120 tal renners vechten om het eerste plekje op de erelijst. Wij brachten Sven Noels, Ciske Aneca, Ibe Vandromme, Koen Verhelst, Kobe Henderson, Jelle Van achter en Stijn Moerman aan de start. De concurrentie mocht er ook wezen met naast Tarteletto ook de opleidingsploegen van Soudal-Quickstep, Intermarche Circus Wanty en Bingoal WB.

Een aangename augustuszon en een relatief vlak parcours zorgden voor een snelle opening van de wedstrijd. Een aantal aanvallen werden al snel teniet gedaan. Sven Noels manifesteerde zich een aantal keren in de aanval. In de tweede ronde deed hij dit in het gezelschap met lokale man Gianni Marchand en een paar ronden later maakte hij deel uit van een sterke vlucht met 12. Even konden we hopen dat dit de goeie vlucht zou zijn maar alles kwam weer samen.

Half koers kwam dan toch een ontsnapping tot stand die tot het einde zou dragen: 10 renners wisten uit het peloton weg te rijden en zouden onderling uitmaken wie de zege zou meegraaien. Met een aantal duo’s van sterke ploegen vertegenwoordigd vooraan was de verstandhouding in de kopgroep optimaal zodat al snel een aardige voorsprong van meer dan een minuut werd bijeengefietst. Dit was het sein voor een 20 tal renners om zich uit het peloton af te scheuren op zoek naar de vluchters. Deze achtervolgende groep kwam niet dichter dan 40 seconden. Vooraan maakten Siebe Deweirdt van Soudal Quick-Step en Elias Van Breussegem van het team Shifting Gears onderling uit wie de zegebloemen mee naar huis kon nemen. Het was de jonge telg van het SQS-team die aan het langste eind trok in de sprint met twee. Kort na het duo werd Andrea Noviera, ploegmaat van de winnaar, nog derde.

In de achtergrond kon Sven nog beslag leggen op een eervolle 15e plaats. Op Stijn Moerman na die door pech uit de wedstrijd moest stappen, konden onze andere renners de wedstrijd in het peloton beëindigen: Ibe werd 55e, Jelle 62e, Kobe 67e, Koen 69e en Ciske 81e. Met een gemiddelde snelheid van 47,2 kilometer per uur en een sterke concurrentie (inclusief een aantal profs in wording) hebben onze renners de wedstrijd heel goed doorstaan. Het was alvast een mooie start van een nieuw wielerverhaal.

Tekst Juan Alleman- Rik Rooze Foto’s Wielerfoto’s Els