Er kwamen 142 renners aan de start voor deze 7de manche van de BVB. Ze moesten 12 ronden van 12,4km, dus 148.8km afleggen in deze Ardense wedstrijd met heel wat hoogtemeters. Van onze ploeg: Lars Van Coppenolle, Stijn Moerman, Luca De Jaeger, Aiko Muylle, Koen Verhelst, Tom Acke en Tom Plovie.

Van in de eerste ronde was er al een ontsnapping van 1 renner maar die werd snel weer gegrepen door het peloton. Na nog een aantal pogingen lukte het om met een 10 tal renners weg te rijden in de 4de ronde. Ze bleven voor tot een stuk in de 8e ronde waar er 2 renners uit de kopgroep konden wegrijden vlak voor het peloton de rest terug kon pakken. 3 renners lieten niet begaan en zetten de achtervolging in op de 2 die rap een 50 tal seconden namen. Bij die 3 Luca De Jaeger van ons team. Jammer genoeg had die materiaalpech en moest hij een andere fiets nemen. Gelukkig kon hij snel terug aansluiten bij het peloton. Ook de andere 2 van de achtervolgende groep werden teruggegrepen door het peloton.

In de 10de ronde was er opnieuw een tegenaanval van 4 renners. Nu was Tom Acke van ons team erbij. In de voorlaatste ronde konden ze de aansluiting maken bij de 2 koplopers. Dit was de juiste beslissing want de 6 gingen niet meer bijgehaald worden en mochten sprintten voor de overwinning. Ploegleider Rik mocht doorrijden naar de kopgroep en eventjes naast Tom gaan rijden. Hij wou hem gerust stellen bij het ingaan van de laatste ronde en nog wat tips geven voor een eventuele sprint. Tom zei: “ik sprint niet” en Rik wist genoeg, Tom gaat iets proberen.

Bij het ingaan van de laatste beklimming op een 4 tal km van de meet en na verschillende aanvalspogingen van verschillende renners pakte ook Tom zijn kans. Hij nam direct 100m, die moest hij kunnen vasthouden tot aan de top om daarna af te dalen naar de laatste bocht en zo de laatste 700m nog te klimmen. Al nagelbijtend zaten ploegleider Rik en mecanicien Luc in de auto.

Alle andere medewerker, familie, renners supporters die al aan de meet stonden waren al op de hoogte van zijn voorsprong, ondanks dat de microman een heel verwarrend relaas gaf van de laatste kilometers, en stonden heel nerveus te wachten.

Toen Tom met voorsprong boven kwam wisten ze in de ploegauto dat het geklonken was, de 5 achtervolgers keken naar elkaar en zo kon Tom met 40sec voorsprong zijn eerste zege van zijn nog maar korte carrière bij de elite2 behalen.

Luca eindigde nog op de 43e plaats en de andere renners moesten de wedstrijd vroeger verlaten.

De vreugde was groot bij iedereen toen Tom alleen over de meet bolde. En na de protocollaire verplichtingen en de nodige foto’s werd er gevierd met …….. een Rochefort biertje natuurlijk.

Nogmaals nen dikke proficiat voor iedereen