Na de eerste manche van de Beker van België stond voorbije zondag al de tweede wedstrijd van het regelmatigheidscriterium op het programma. Voor de Grote Prijs Remo Frit kwamen we in gewijzigde slagorde aan de start: Mathias Vanoverberghe, Kenneth Caethoven, Sven Noels en Niels De Rooze kregen dit keer het gezelschap van Aiko Muylle, Ibe Vandromme en Quinten Declercq. Voor Ibe en Quinten betekende het meteen de vuurdoop op het Interclub-niveau.

Met de Grote Prijs Remo Frit kreeg het peloton van 165 renners een vlak parcours over 160km in het Antwerpse havengebied voorgeschoteld. Belangrijkste moeilijkheidsfactor in deze wedstrijd is klassiek de wind. Deze keer bleek deze echter niet in het voordeel te blazen van de jongens die een lange vlucht in gedachten hadden. Zoals zo vaak dit jaar was opnieuw Mathias Vanoverberghe één van de strijdlustigen die poogde een groepsspurt te ontlopen. Al in de tweede van 11 ronden koos hij samen met één andere kompaan voor de aanval. Het wegvallen van zijn vluchtgezel leidde tot een ongelijke strijd van één man tegen de rest waardoor Mathias wijselijk besloot om zich terug te laten zakken naar het peloton en een nieuwe kans af te wachten. In een volgende ontsnapping die naam waardig kregen we in verschillende stappen een kopgroep van 13 renners waaronder Kenneth Caethoven. Mede door een gebrekkige samenwerking voorin bleef deze vlucht niet langer dan een drietal ronden uit de greep van het peloton. Meer en meer leek ook deze manche van de Beker uit te draaien op een beslissing in het ultieme slot van de wedstrijd. Voor ons team was het opnieuw Mathias Vanoverberghe die in de slotronde nog zijn laatste troeven op tafel gooide in een poging om de zege naar zich toe te trekken. Hij werd slechts in de laatste kilometer door een kleine groep ontsnapten bijgehaald om uiteindelijk nog knap een zevende plaats uit de brand te slepen. Daarachter werd Niels De Rooze in de groepssprint nipt geklopt waardoor hij beslag kon leggen op de 10e plaats in de uitslag. Sven Noels werd 20e. Ibe liet in zijn eerste Interclub een 54e plaats optekenen. Kenneth werd 65e en Aiko 116e. Quinten loste de verwachtingen als eerstejaarsbelofte mooi in maar kreeg na bijna 3 uur wedstrijd af te rekenen met mechanische pech.

Ploegleider Rik sprak van een mooie reactie na de vorige wedstrijd in Galmaarden: “We missen met Mathias op twee verschillende momenten het geluk dat hij geen sterke medestander mee op pad kreeg zowel bij het begin als aan het eind van de wedstrijd. Met één of twee sterke mannetjes extra naast hem in de ontsnappingen had dit een ander verhaal kunnen zijn. Dat hij na die inspanningen toch nog beslag kan leggen op een dichte ereplaats bewijst nogmaals de goede vorm waarin hij verkeert. Vroeg of laat zal er toch loon naar werken komen ook. Met ook nog Niels en Sven die zich mooi weten te plaatsen in de top 20 halen we hier de zege in het ploegenklassement binnen. Daardoor springen we in de tussenstand van plaats 13 naar plaats 6 en komen we toch onder de mensen te staan. Ook in de individuele ranking maken we een opmars met Mathias die op plaats 15 en Niels die op plaats 19 komt. Hopelijk kunnen we die opmars op 4 juni in Rochefort verder zetten. De derde manche zal op een sterk heuvelachtig parcours alvast een volstrekt andere wedstrijd worden dan wat we in Galmaarden en Verrebroek kregen. Ik ben er echter van overtuigd dat we ook daar over de juiste mensen beschikken om een rol van betekenis te spelen.”

Tekst Juan, foto’s Wielerfoto’s Els