Er kwamen 156 renners aan de start om 14 ronden af te leggen van 11,20 km over een totale afstand van 154 km. Van ons team waren dat: Kobe Vanoverschelde, Tom Plovie, Lars Van Coppenolle , Tom Acke, Lucas De Jaeger en Pieter Ververken.
Al van in de eerste ronde waren er tal van ontsnappingen en zo kwam er in schuifjes na een aantal ronden een kopgroep van 14 renners tot stand. Daarbij jammer genoeg niemand van ons team. De koplopers namen tot bijna 2 min voorsprong maar door toedoen van een paar ploegen waaronder die van de gele truidrager slonk de voorsprong naar 20 seconden en zag het er naar uit dat alles terug samen ging komen. Kobe wou nog met een andere renner de kloof dichten maar het peloton liet niet begaan. De koplopers namen terug voorsprong en door de snelheid werd die groep herleid tot 12 renners.
In de eindfase konden 5 renners wegrijden uit het peloton om zo nog aansluiting te vinden vooraan. Ze werden niet meer bedreigd en konden met 17 renners sprinten voor de eindzege, Han Devos werd de winnaar.
Het peloton sprintte voor de 18 plaats, Kobe werd hier 3e en kon zo de 20e plaats bemachtigen. Tom Acke werd 59e , Tom Plovie 61e, Luca 79e, Lars, 95e en Pieter moest de wedstrijd iets vroeger verlaten.
Het werd dus een rappe wedstrijd met jammer genoeg geen mannen van ons mee in de frontline.
Toch zijn we trots dat we al 2 manches van de 8 gewonnen hebben.
Er valt ons nog 1 wedstrijd te betwisten te Berlare !!!
Er kwamen 142 renners aan de start voor deze 7de manche van de BVB. Ze moesten 12 ronden van 12,4km, dus 148.8km afleggen in deze Ardense wedstrijd met heel wat hoogtemeters. Van onze ploeg: Lars Van Coppenolle, Stijn Moerman, Luca De Jaeger, Aiko Muylle, Koen Verhelst, Tom Acke en Tom Plovie.
Van in de eerste ronde was er al een ontsnapping van 1 renner maar die werd snel weer gegrepen door het peloton. Na nog een aantal pogingen lukte het om met een 10 tal renners weg te rijden in de 4de ronde. Ze bleven voor tot een stuk in de 8e ronde waar er 2 renners uit de kopgroep konden wegrijden vlak voor het peloton de rest terug kon pakken. 3 renners lieten niet begaan en zetten de achtervolging in op de 2 die rap een 50 tal seconden namen. Bij die 3 Luca De Jaeger van ons team. Jammer genoeg had die materiaalpech en moest hij een andere fiets nemen. Gelukkig kon hij snel terug aansluiten bij het peloton. Ook de andere 2 van de achtervolgende groep werden teruggegrepen door het peloton.
In de 10de ronde was er opnieuw een tegenaanval van 4 renners. Nu was Tom Acke van ons team erbij. In de voorlaatste ronde konden ze de aansluiting maken bij de 2 koplopers. Dit was de juiste beslissing want de 6 gingen niet meer bijgehaald worden en mochten sprintten voor de overwinning. Ploegleider Rik mocht doorrijden naar de kopgroep en eventjes naast Tom gaan rijden. Hij wou hem gerust stellen bij het ingaan van de laatste ronde en nog wat tips geven voor een eventuele sprint. Tom zei: “ik sprint niet” en Rik wist genoeg, Tom gaat iets proberen.
Bij het ingaan van de laatste beklimming op een 4 tal km van de meet en na verschillende aanvalspogingen van verschillende renners pakte ook Tom zijn kans. Hij nam direct 100m, die moest hij kunnen vasthouden tot aan de top om daarna af te dalen naar de laatste bocht en zo de laatste 700m nog te klimmen. Al nagelbijtend zaten ploegleider Rik en mecanicien Luc in de auto.
Alle andere medewerker, familie, renners supporters die al aan de meet stonden waren al op de hoogte van zijn voorsprong, ondanks dat de microman een heel verwarrend relaas gaf van de laatste kilometers, en stonden heel nerveus te wachten.
Toen Tom met voorsprong boven kwam wisten ze in de ploegauto dat het geklonken was, de 5 achtervolgers keken naar elkaar en zo kon Tom met 40sec voorsprong zijn eerste zege van zijn nog maar korte carrière bij de elite2 behalen.
Luca eindigde nog op de 43e plaats en de andere renners moesten de wedstrijd vroeger verlaten.
De vreugde was groot bij iedereen toen Tom alleen over de meet bolde. En na de protocollaire verplichtingen en de nodige foto’s werd er gevierd met …….. een Rochefort biertje natuurlijk.
Aan de start 164 renners met voor van ons team Lars Van Coppenolle, Kobe Vanoverschelde, Stijn Moerman, Tom Acke en Pieter Ververcken.
De renners moesten 12 ronden van 13,3 km afleggen, een totaal dus van 163,2 km over een vlak parcours. Daar het windstil was werd er aan een hoge snelheid gereden, de renners hadden dan ook een gemiddelde van boven de 47. In de 3de ronde lukte het 12 renners om uit het peloton te ontsnappen. Ze konden een mooie voorsprong van bijna 2 min bij elkaar fietsen. Jammer genoeg zaten hierbij geen renners van ons team. Het peloton pokerde en liet begaan. Na drie kwart wedstrijd kwam het peloton dan toch in actie en kwam tot op 18 sec. Ze vielen terug stil en de koplopers, intussen herleid tot 10, konden sprinten voor de overwinning. Het peloton mocht 30 sec later sprinten voor de 11e plaats.
Oreel Lars van team Cibel Cebon won de wedstrijd. Van ons team werd Lars 108e, Kobe 115e, Stijn 120e, Tom 127e en Pieter 132e.
Conclusie van de ploegleider: dit was een wedstrijd waar we eigenlijk heel de koers achter de feiten hebben gereden door het te lang pokeren van het peloton.
Op naar de volgende Beker van België in Rochefort.