Hij woont in Evergem en stelt zichzelf graag voor:
‘Hey, hier nog wat info over mezelf : Ik ben dus Tom Acke, 39 jaar oud en nu aan mijn derde seizoen bezig sinds mijn herstart na vele inactieve jaren. Ik was vroeger een jeugdrenner met wel wat in zijn mars maar zoals zovelen was ik op het moment van de waarheid niet rijp genoeg om alles voor mijn sport te doen. Ik liet na een eerste jaar beloften de fiets links liggen en ruilde die voor een scooter Het gevolg was dat ik enkele jaren later met overgewicht sukkelde. Toen ik 35 was woog ik net geen 100kg en besloot ik er iets aan te doen. Ik begon met lopen maar al snel kreeg ik last van blessures. Mijn oude koersfiets stond nog ergens in de garage dus begon ik terug met fietsen. Al snel werd het competitiebeest in mij wakker en voor ik het wist stond ik eind 2021 terug aan de start van mijn eerste wedstrijd bij de nevenbonden. Ik ging mijn eerste winter in en tijdens het seizoen 2022 kon ik verrassend genoeg 12 overwinningen bij elkaar fietsen. Na dit seizoen verdween de fiets iets meer naar de achtergrond want ik startte een voltijdse opleiding als leerkracht lager onderwijs. Het fietsen combineren met de schoolbanken en een gezin bleek niet altijd even makkelijk. Het seizoen 2023 kwam daarom ook vrij laat op gang. Ik reed eind mei pas mijn eerste wedstrijd, kon er uiteindelijk 3 winnen maar verlegde de focus iets meer naar de elite zonder contract. Daar kon ik de helft van mijn gereden wedstrijden in de top 10 finishen. Ondertussen leerde ik die andere topper van jullie ploeg, Kobe Vanoverschelde wat beter kennen. Kobe motiveert me altijd om in mezelf te geloven en uitdagingen te durven aangaan. Toen de vraag kwam om hem als ploegmaat te vervoegen, in de hoop iets voor hem te kunnen betekenen tijdens interclubs heb wel even getwijfeld. Ik reed bij een kleine vriendschappelijke ploeg waar ik me echt wel thuis voelde. Ik had wat schrik die jongens teleur te stellen maar uiteindelijk blijken ze mij het nieuwe avontuur van harte te gunnen, wat heel belangrijk voor me is. Vandaag was de eerste wedstrijd in de trui van Wielerclub Moorsele en ik was er dan ook op gebrand om in de regio van de ploeg de bloemen te pakken. Uiteindelijk lukte dit ook door steun van ploegmaat Koen Demuynck. Ik ben heel gemotiveerd en om dit seizoen het beste van mezelf te geven en hoop nog enkele stapjes vooruit te kunnen zetten.’
Zondag reed en won Tom dus meteen zijn eerste wedstrijd voor de ploeg tijdens de LWU wedstrijd te Kortemark.
Proficiat alvast, welkom bij ons team en nog veel succes!!!!!
Er kwamen 162 renners aan de start voor een wedstrijd van 157,7km verdeeld over 9 ronden op een redelijk heuvelachtig parcours. Ons doel was de gele trui van Kobe verdedigen.
In de 3de ronde was er een ontsnapping van 14 renners waaronder Arne en Kobe maar een aantal ploegen lieten niet begaan en 3 rondes later hergroepeerde alles.
In de laatste rondes was er nog een ontsnapping van 2 renners maar opnieuw kwam alles terug samen en het eindigde in een massasprint met nog nog een kleine valpartij in de laatste bocht.
Kobe kon zich niet perfect plaatsen in de sprint en behaalde net geen punten waardoor we de trui voorlopig terug kwijt zijn. Hij staat nu nog 7e in het klassement. Sven die knap 8e werd komt het klassement binnen op de 18e plaats. Arne staat op de 37e plaats. In het ploegenklassement blijven we op de 3e plaats staan.
Toch was de ploegleider heel content van het mooie ploegenwerk dat hij zag van onze renners die er alles aan deden om te trui te verdedigen.
Op naar de volgende manche op 7-7 in Ekeren-Deurne, maar eerst op 30-6 de ploegentijdrit in Montenaken
De uitslag van deze wedstrijd: Sven Noels 8, Kobe Vanoverschelde 32, Luca De Jaeger 53, Arne Dierckens 64,Koen Demuynck 90, Aiko Muylle moest de wedstrijd eerder verlaten
Samen met Kobe Henderson verblijft hij bij onze verzorger Stephan.
We laten Jonah zichzelf eens voorstellen:
Hi here is some info about me: My goals for this year are to gain as much experience as I can racing here in Belgium. Further develop my racing tactical skills. I would like to achieve a podium in upcoming races. I’m from the city of Wollongong in New South Wales in Australia. I am 19 turning 20 in December of this year. I am the NSW state time trial champion, Victorian cyclocross champion and 5th place u23 cyclocross Nationals. I look forward to racing more with the teams over the next few months.Jonah
Kort vertaald: Zijn doelen voor dit jaar zijn om zoveel mogelijk ervaring op te doen met wedstrijden in België en zijn tactische racevaardigheden verder te ontwikkelen. Graag zou hij eens podium behalen in een wedstrijd. Hij komt uit de stad Wollongong in New South Wales in Australië en is 19 jaar, in december 20. Hij is NSW-staatskampioen tijdrijden, Victoriaans cyclocrosskampioen en behaalde de 5e plaats bij de U23 cyclocross Nationals. Hij kijkt ernaar uit om de komende maanden meer in het team te rijden.
We vroegen hem om zijn doelen dit seizoen en dit was het antwoord:
Hey everyone it’s great to be back racing, I’ve already had 5 races and have been loving it! I’ve been putting a lot of work back in Australia to be fit for racing over here and would love to win a few 1.12B Kermesses this year as well as be at the pointy end of a Pro Kermesse and Interclub. Another goal for the end of the season is to have a really strong race at the Elite UCI Gravel World Championships in Leuven. I look forward to staying focused and getting stuck into the race season! A big thanks to everyone that supports me at the races, I love seeing all the team support at the races. And a big thanks to Stephan for looking after me and Jonah like a father and taking us to all the races and giving us bottles.Kobe
Kort vertaald: Kobe reed al 5 wedstrijden en vind dit geweldig. Hij heeft er hard aan gewerkt thuis in Australië en zou graag een paar kermiskoersen winnen en goeie uitslagen halen in de interclubs en prof kermis koersen. Een ander doel is het UCI Gravel Wereldkampioenschap voor Elites te Leuven waar hij aan deel mag nemen voor Australië op het einde van het seizoen. Hij kijkt ernaar uit om gefocust te blijven in het raceseizoen! Hij dankt ook iedereen die hem steunt tijdens de wedstrijden, ook de teamondersteuning. En natuurlijk een grote dank aan Stephan voor het feit dat hij als een vader zorgt voor hem en Jonah en hen naar alle wedstrijden brengt en bidons heeft.
Wij wensen hem in elk geval toe dat hij al zijn doelen kan behalen en een heel goed seizoen heeft zowel tijdens de wedstrijden als er naast.