Op 9-9 werden de wedstrijden voor de OVWF verreden in Handzame. Bij de A reeks behaalde Ibe Vandromme daar de 2de plaats, bij de C+ reeks behaalde Anja Nobus de 1ste plaats bij de dames.
Op 10-10 was het dan de beurt aan de belofte en elite zonder contract te Handzame en daar kwam Mathias Vanoverberghe in zijn eentje als 1ste over de meet en won Lars Van Coppenolle de sprint voor de 2de plaats na opnieuw een hele mooie samenwerking.
Ook op 10-10 reed de OVWF te Houthulst. Daar werd Dirk Ampoorter 3de bij de C reeks en Anja Nobus opnieuw 1ste bij de dames in de C+ reeks.
Er stonden 82 renners aan de start waarvan 3/4de met een continentaal of een profcontract daarbij namen als Dries De Bondt, Timothy Dupont, Julien Vermote, Thomas Joseph, Jens Keukelare,… Van ons team aan de start: Lars Van Coppenolle, Kasper Saver, Koen Demuynck, Mathias Vanoverberghe, Jari Merveillie, Ibe Vandromme, Kobe Henderson, Gauthier Van Maele, Maxim Farazijn en Kenneth Caethoven.
De wedstrijd werd gereden over een afstand van 165km die in 14 ronden dienden afgelegd te worden.
In de eerste helft van de wedstrijd waren er een aantal ontsnappingen maar die werden altijd teniet gedaan tot er half koers toch de juiste ontsnapping kwam. In schijfjes kwamen uiteindelijk 30 renners 20sec voor het peloton met van ons maar liefst 5 renners. Lars, Koen, Mathias, Maxim en Kasper. Deze ontsnapping bleef tot op het einde.
De kopgroep bleef volop doorgaan en de ene na de andere aanval volgde, tot op 2 ronden voor het einde Lionel Taminiaux (team Alpacine-Deceuninck) en Timothy Dupont (Tarteletto team) samen weg geraakten. Ondanks een mooie voorsprong bleven de achtervolgers jagen. Dries De Bondt (Alpacine Deceuninck) en Lars Van Coppenolle (van ons team) durfden toch nog de sprong te wagen. Dit lukte hen pas op een paar km voor de eindstreep. Gevolg: het ging bijna stilvallen maar Lars, die zijn top 4 wou verzilveren, liet niet begaan en bleef het tempo hoog houden. Met nog 50 m voorsprong op het peloton werd de sprint ingezet met Lionel Taminiaux als winnaar voor Timothy Dupont , Dries De Bondt werd 3de en onze Lars Van Coppenolle knap 4de.
De uitslag van onze andere renners: Kasper 12, Koen 26, Mathias 29, Jari 35, Ibe 38, Kobe 48, Maxime 63 (met een lekke band uit de kop terug geslagen). Kenneth en Gauthier moesten de wedstrijd vroegtijdig verlaten.
Onze ploeg heeft zich heel goed in de kijker gereden en ik ben daar heel trots op, proficiat alle 10!!!!
De week begon al goed met op 30-8 een 2de plaats voor Jens Vandenbogaerde bij de U23/Ezc te Zonnebeke.
Op 2-9 behaalde Ciske Aneca de overwinning in het criterium te Wakken bij de U23/Ezc.
Ook op 2-9 behaalde Anja Nobus de 3de plaats in het Provinciaal Kampioenschap bij de Elite Dames te Heule.
De dag erna op 3-9 behaalde Niels De Rooze de 3de plaats bij de U23/Ezc te Deinze Nevele.
Op dezelfde dag behaalde Mathias Vanoverberghe de overwinning te Veurne-Bulskamp bij de U23/Ezc.
Ook Kasper Saver behaalde op 3-9 de overwinning, zijn eerste voor ons team en dit bij de U23/Ezc te Zottegem.
Op 4-9 behaalde Ciske Aneca opnieuw de overwinning en dit te Zonnebeke in het criterium bij de U23/Ezc. In diezelfde wedstrijd behaalde Maxime Farazijn de 2de plaats.
Koen Demunck behaalde dan weer de overwinning op 2-9 bij de LWU te Overmere in de B reeks.
En bij de Ovwf op 3-9 te Bredene behaalde Dirk Ampoorter de 2 de plaats in de C reeks en in de C+ reeks behaalde Anja Nobus de 1ste plaats algemeen en dus ook de 1ste plaats bij de dames.
Op 22-8 reden we de 6de beker van België bij de U23/Ezc te Wervik. Daar behaalden we na prachtig teamwork de overwinning met Mathias Vanoverberghe. Zowel in het individuele klassement, met Mathias, als in het ploegenklassement staan we voorlopig op de 3de plaats.
Op 26-8 bij de OVWF te Lo werd Anja Nobus zowel 1ste algemeen als 1ste dame. in de reeks C+.
Zowel op 26-8 als op 27-8 behaalde Koen Demuynck de overwinning bij de LWU in de B reeks. Op 26-8 was dit in Merendree en op 27-8 was dit in Vurste.
Op 28-8 behaalden we dan weer de 1ste en de 3de plaats te Kortemark in de U23/Ezc wedstrijd. Jens Vandenbogaerde werd er 1ste en Lars Van Coppenolle werd er 3de.
En ook nog op 28-8 werd Jari Merveillie 1ste in Westouter in de Belcanto Classic.
In een organisatie van Koninklijke Veloclub Ichtegem Sportief werd dit jaar voor het eerst de Grote Prijs Stad Torhout georganiseerd. Over een afstand van 142 kilometer verdeeld over 10 ronden mochten een 120 tal renners vechten om het eerste plekje op de erelijst. Wij brachten Sven Noels, Ciske Aneca, Ibe Vandromme, Koen Verhelst, Kobe Henderson, Jelle Van achter en Stijn Moerman aan de start. De concurrentie mocht er ook wezen met naast Tarteletto ook de opleidingsploegen van Soudal-Quickstep, Intermarche Circus Wanty en Bingoal WB.
Een aangename augustuszon en een relatief vlak parcours zorgden voor een snelle opening van de wedstrijd. Een aantal aanvallen werden al snel teniet gedaan. Sven Noels manifesteerde zich een aantal keren in de aanval. In de tweede ronde deed hij dit in het gezelschap met lokale man Gianni Marchand en een paar ronden later maakte hij deel uit van een sterke vlucht met 12. Even konden we hopen dat dit de goeie vlucht zou zijn maar alles kwam weer samen.
Half koers kwam dan toch een ontsnapping tot stand die tot het einde zou dragen: 10 renners wisten uit het peloton weg te rijden en zouden onderling uitmaken wie de zege zou meegraaien. Met een aantal duo’s van sterke ploegen vertegenwoordigd vooraan was de verstandhouding in de kopgroep optimaal zodat al snel een aardige voorsprong van meer dan een minuut werd bijeengefietst. Dit was het sein voor een 20 tal renners om zich uit het peloton af te scheuren op zoek naar de vluchters. Deze achtervolgende groep kwam niet dichter dan 40 seconden. Vooraan maakten Siebe Deweirdt van Soudal Quick-Step en Elias Van Breussegem van het team Shifting Gears onderling uit wie de zegebloemen mee naar huis kon nemen. Het was de jonge telg van het SQS-team die aan het langste eind trok in de sprint met twee. Kort na het duo werd Andrea Noviera, ploegmaat van de winnaar, nog derde.
In de achtergrond kon Sven nog beslag leggen op een eervolle 15e plaats. Op Stijn Moerman na die door pech uit de wedstrijd moest stappen, konden onze andere renners de wedstrijd in het peloton beëindigen: Ibe werd 55e, Jelle 62e, Kobe 67e, Koen 69e en Ciske 81e. Met een gemiddelde snelheid van 47,2 kilometer per uur en een sterke concurrentie (inclusief een aantal profs in wording) hebben onze renners de wedstrijd heel goed doorstaan. Het was alvast een mooie start van een nieuw wielerverhaal.
Tekst Juan Alleman- Rik Rooze Foto’s Wielerfoto’s Els