Er moesten 146km afgelegd worden over 11 ronden, daarin was onze opdracht om Mathias Vanoverberghe zijn 2de plaats in het klassement te verdedigen. Naast Mathias stonden Emiel Planckaert, Kasper Saver, Ibe Vandromme, Maxime Farazijn en Kenneth Caethoven aan de start.
In de tweede ronde ontstond er al een ontsnapping met 11 renners, daarbij Kasper voor onze ploeg. Voor Mathias was dit een goeie wedstrijdwending omdat er maar 1 renner tussen zat die , indien hij de wedstrijd won en Mathias geen punten haalde, een gevaar was voor het klassement. Dit was Mathis Avondts. Het elftal dunde nog uit naar 6 man met nog altijd Kasper en Mathis Avondts er bij.
Omdat er toch rekening mee moest gehouden worden dat Mathis het maximum punten kon behalen bij een overwinning werd er naar Mathias gecommuniceerd om zoveel mogelijk punten te behalen en dus zo dicht mogelijk te sprinten.
De 6 vluchters gingen de laatste ronde in, Kasper probeerde nog weg te geraken met een laatste aanval maar ze lieten hem niet begaan. Er werd gespurt en Mathis Avondts behaalde inderdaad de overwinning. Vlak daarachter zat het peloton met nog een 100tal renners. Door de hulp van de ploegmakkers kon Mathias zich nog mooi positioneren en zich naar de 4de plaats van het peloton sprinten. Daardoor kon hij ook zijn 2de plaats in het eindklassement veilig stellen.
In de uitslag van de wedstrijd van Berlare stond Kasper Saver 4e, Mathias Vanoverberghe 10e, Maxime Farazijn 56e, Ibe Vandromme 62e, Kenneth Caethoven 92e en Emiel Planckaert 119e. In de einduitslag van de Beker van België staan er na 8 wedstrijden verschillende van ons renners in het Individueel eindklassement.Mathias Vanoverberghe werd 2e, Kasper Saver 13e, Niels De Rooze 18e, Sven Noels 36e, Kenneth Caethoven 49e, Jens Vandenbogaerde 64e en Lars Van Coppenolle 86e.
In het eindklassement voor de Clubs werd ons team 4e op 24 clubs.
Rik: “Opdracht volbracht!!!!! Gestreden en gevochten tot aan de streep. Proficiat Mathias alsook aan onze andere renners die hun steentje hebben bijgedragen en mooie ereplaatsen behaalden in de verschillende manches en ondertussen hard werkten om Mathias op het podium te houden. Door iedereen zijn inzet zijn we ook nog 4de geworden in de eindstand van het ploegenklassement en dit op 24 ploegen.
Bedankt aan mijn medewerkers , die elke keer mee konden helpen om alles in goede banen te leiden, topteam !!!
Op 19 september behaalde Niels De Rooze de 2de plaats in de U23/Ezc wedstrijd te Nieuwerkerken-Aalst.
In het eindklassement van de Beker van België die verdeeld was over 8 wedstrijden gedurende het hele seizoen behaalde Mathias Vanoverberghe de 2de plaats. Dit mede dankzij het goeie ploegwerk die ze wedstrijd na wedstrijd opnieuw lieten zien. De laatste wedstrijd werd gereden op 23-9 te Berlare.
Anja Nobus behaalde haar eerste overwinning van het veldritseizoen te Wingene op 23-9.
Op 13-9 behaalde Kasper Saver de 3de plaats in de U23/Ezc wedstrijd in Sint Pauwels.
Op 16-9 behaalde Jens Vandenbogaerde de 1ste plaats in de U23/Ezc wedstrijd te Kortemark Werken na sterk ploegwerk.
Ook op 16-9 maar nu bij de LWU te Gijzenzele behaalde Thierry Declercq de 1e plaats in de C reeks.
Wederom op 16-9 behaalde Anja Nobus de 2de plaats bij de dames in de C+ reeks bij de OVWF te Westvleteren en op 17-9 behaalde Anja de 1e plaats te Landegem opnieuw bij de OVWF in de C+ reeks bij de dames.
Met 151 renners stonden ze aan de start om 154 km af te leggen over 12 ronden. Aan de start van ons team: Mathias Vanoverberghe, Koen Demuynck, Lars Van Coppenolle, Jelle Van Achter, Kasper Saver en Maxim Farazijn. Voor ons team was de opdracht om Mathias zijn 3de plaats in het klassement te verdedigen.
De hitte, het bochtige parcours, de kasseistrook en de hoge snelheid maakten de wedstrijd heel zwaar. Er waren veel pogingen om ontsnappingen uit te lokken waarbij er telkens renners van ons van de partij waren maar telkens tevergeefs. Toch lukte het eindelijk voor 12 renners. Eerst 5 renners op een 5 tal ronden voor het einde waaronder een renner die een bedreiging kon vormen voor Mathias zijn klassement. Op 4 ronden van het einde lukte het nog 7 renners om te ontsnappen uit het peloton. Daarbij Mathias en ook de leider van het algemeen klassement. Samen gingen ze op zoek naar de leiders en konden ze de aansluiting maken.
In de achtergrond ontsnapte Jelle samen met een andere renner uit het peloton. Ze kregen het gezelschap van nog 8 renners waarbij ook Kasper. Die groep viel niet meer stil en de hoge snelheid speelde Jelle parten waardoor hij de rol moest lossen. Als 1ste jaars belofte toch een mooie prestatie.
Intussen vooraan konden 2 renners ontsnappen en die streden voor de overwinning. Stijn Siemons van Team Van Eyck Sport- Josan-TLD won de wedstrijd voor Elias Vanhee van LRG-CT. Leider Han Devos werd 3de op 30 sec. Mathias werd 11e, Kasper die in het achtervolgende groepje zat werd 25e. 1ste jaars belofte Jelle werd 48e, Lars 52e, Koen 87e (fietswissel door mechanische pech) . Maxime die in het eerste deel van de wedstrijd heel veel werk verrichte verliet mede door de warmte eerder de wedstrijd. Het werd knokken maar we werden beloond ervoor.
Mathias staat nu 2de in het algemene klassement. In het ploegenklassement van de dag werden we 6de en zo behouden we onze 3de plaats.
Super trots mannen!!!
Laatste Beker van België is op 23-9-23 in Berlare en we gaan er alles aan doen om Mathias zijn 2de plaats te verdedigen.
Er waren 131 starters voor een wedstrijd over een afstand van 161km over 12 ronden verdeeld. Van ons team aan de start Mathias Vanoverberghe, Kasper Saver, Jelle Van Achter, Koen Demuynck, Kobe Henderson en Lars Van Coppenolle.
Door de hitte op één van de warmste septemberdagen ooit was het een lastige wedstrijd, desondanks werd er heel hard gereden. In de 2de ronde kwam er een ontsnapping tot stand met een 10 tal renners waaronder Mathias. Een ronde later waren de 10 terug ingelopen door het peloton. Doordat de snelheid heel hoog was bleef alles hel lang samen.
Toch op een kleine 3 ronden van het einde konden 16 renners nog ontsnappen en 50sec nemen. Daarbij voor onze ploeg Kasper en Koen. In de laatste ronde kwam het peloton nog heel dichtbij. Op 2km voor de eindstreep zaten ze op 12sec. Maar 15 koplopers hielden stand en mochten sprinten voor de overwinning. Koen plaatste nog een demarrage maar de medevluchters lieten niet begaan en begonnen de wel heel gevaarlijke sprint in te zetten met een gevecht om binnenkant bocht te kunnen nemen richting streep. Kasper werd wat ingesloten en moest door een bijna valpartij in de remmen gaan. Geen grote risico’s nemen is altijd een wijze beslissing.
Maarten Verheyen (team Charlies Metalced) won de wedstrijd voor Arne Santy (Dovy) en Ben Squire (EFC-L&R-Van Mossel) Van ons team werd Kasper 12de, Koen 14de, Lars 38ste, Jelle 79ste en Mathias 105de. Kobe moest de wedstrijd vroeger verlaten door ziekte.
Evaluatie van de ploegleider: Er zat misschien meer in maar toch content van de inzet van de renners. Veiligheid gaat voor alles.