Er kwamen 25 ploegen aan de start waaronder continentale en buitenlandse ploegen. Over heel de wedstrijd waren er tal van ontsnappingen maar het waren nooit de juiste, tot op een tweetal ronden van het einde. 13 renners ontsnapten uit het peloton met daarbij 2 van ons renners: Niels De Rooze en Ciske Aneca. 2 renners konden zich in de laatste ronde nog afscheiden van de rest en werden zo nr 1 en nr 2. Ook Niels de Rooze kon nog wegrijden en veroverde zo de 3de plaats. Ciske Aneca werd knap 11de. De andere renners eindigden op 26 Maxime Farazijn, 92 Mathias Vanoverberghe (maaglast) en 99 Henry Dietze (betrokken bij valpartij in de laatste ronde). Andreas Deceuninck en Florent Breye (valpartij) moesten vroegtijdig de wedstrijd verlaten. (zie voor meer foto’s bij rubriek foto’s
Een pittige omloop met 10x Nokere berg en 10x de kasseien van Herlegem . Al van de eerste ronde was er een ontsnapping van een 7 tal renners en het peloton liet begaan en de vluchters werden nooit meer gegrepen. Achterin kwam er toch nog actie en dit voor de ereplaatsen en zo werd alles in stukken gereden op dit zware parkoer. Eerste jaars Dylan Botterberg kon heel wedstrijd uitrijden maar ook chapeau voor onze andere beloften die er alles aan deden om zover mogelijk te geraken in deze wedstrijd!!!!!
Ze eindigden op de volgende plaatsen: Dylan Botterberg 41, Muylle Aiko 46, Thomas Vanhassche 48, Deceuninck Andreas 51, Stijn Moerman 52, Maxim Van Damme 59, Liebert Michiels 60, Ryan Depoortere 62, Luca Dejaegher moest de wedstrijd verlaten met hevige krampen.
en dit te Moorsele met Mathias Vanoverberghe na een schitterende wedstrijd. Mathias was mee in een vlucht van 19 samen met ploegmaat Henry Dietze die ook knap werk leverde om weg te blijven met de vluchters die later nog herleid werd tot 7 met Mathias en Henry nog erbij. Voor Henry was het zijn eerste wedstrijd terug op de weg na 8 weken en moest door zijn vele werk het wel bekopen op een grote ronde voor het einde met krampen , maar de vluchters bleven uit de greep van de achtervolgers en zo kon Mathias zich bekronen met een 5de plaats en werd zo 3de West-Vlaming en behaalde zo brons .
Onze andere renners reden zich ook in de kijker alvast , met 4 in de top 20 !!!Mathias Vanoverberghe 5, Niels De Rooze 12, Koen Demuynck 15, Ciske Aneca 20, Emiel Planckaert 40. Gingen ook van start in deze wedstrijd: Henry Dietze, Andreas Deceuninck, Florent Breye, Alexander Lietaert, Gilles Huyghe, Ward Decherf. Uitslag Proviciaal kampioen W-Vl: Mathias Vanoverberghe 3, Koen Demuynck 5, Ciske Aneca 6, Emiel Planckaert 21
onze Australische renner Henry Dietze is op Belgische bodem sedert zaterdag en vandaag hem voor de eerste keer ontmoet in Izegem waar Henry verblijft bij Stephan Christiaens en zijn vrouwtje Patricia die goede zorgen zullen dragen voor hem !!!! Henry start zijn eerste wedstrijd in het weekend te Moorsele. In naam van het ganse team wensen wij hem veel succes!!!
Henry Dietze
Welcome to Belgium Henry
In de kranten konden we oa dit artikel al lezen:
Het Nieuwsblad
Gezin haalt piepjonge Australische wielrenner Henry Dietze (19) in huis: “Vloeken lukt al in het Nederlands”
Vloeken in het Nederlands kan de Australische renner Henry Dietze (19) al zonder problemen, al hoopt hij het zo weinig mogelijk te moeten doen. Hij verblijft tot november in het gezin van Stephan Christiaens en Patricia Vansteenkiste om hier zijn wielercarrière volop te kunnen ontplooien.
Frank MeurisseDinsdag 5 april 2022 om 17:34
Een waardevolle collectie wielerattributen met onder meer truitjes en fietsen heeft Stephan Christiaens al in huis. Die wordt nu aangevuld met … een levende wielrenner. “De Australiër Henry Dietze (19) verblijft inderdaad bij ons. Hij is zaterdag geland na bijna 23 uur vliegen”, zegt Stephan Christiaens.
Zijn kennis van het wielerwereldje in het algemeen en de wielermensen in het bijzonder bracht Stephan in contact met de jonge renner. “Henry zocht een manier om naar hier te komen. Hij was op zoek naar een wielerploeg om in ons land aan de slag te kunnen.”
Nationaal kampioen
Stephan Christiaens klopte aan bij Luc Courtens en Rik Roose van wielerteam Decock-Van Eyck-Van Mossel-Devos-Capoen, maar die ploeg bleek al compleet. “Toen we de prestaties van Henry Dietze checkten, gingen we toch overstag”, lacht Luc Courtens. Die prestaties waren niet min. In Australië is Henry zopas nog nationaal kampioen ploegenachtervolging geworden en hij schreef er ook heel wat wegkoersen op zijn palmares.
Intussen past de jonge renner zich heel snel aan. “Het is wel wat lastig om zo lang van huis weg te zijn, maar dat weegt niet op tegen de kansen die ik hier krijg”, zegt Henry. Onder meer de Zesdaagse van Gent zou hij willen rijden. Maar eigenlijk wil hij zo veel mogelijk wedstrijden afwerken. “Die zijn ook veel leuker hier dan in Australië, en veel dichter bij elkaar. In mijn thuisland moet ik soms het vliegtuig nemen om ergens aan deel te kunnen nemen. Mijn uiteindelijke doel is profrenner te worden.”
Kinderen het huis uit
“Is het niet volgend jaar, dan het jaar erop”, klinkt Stephan Christiaens overtuigd. De opname van het nieuwe, tijdelijke, gezinslid loopt vlot. “Onze twee kinderen zijn het huis uit, dus hadden we plaats. En eigenlijk is de impact beperkt. Zo’n renner leeft heel zelfstandig en naar de koersen gingen we toch al kijken, ook dat verandert dus niets. Ook de communicatie verloopt vlot. Vloeken kan hij al in het Nederlands”, lachen ze in zijn gastgezin. “De rest zal hij wel snel leren.”
Henry Dietze, die aan grootvaderskant Duitse roots heeft, komt uit de buurt van Melbourne. “Enkel op vlak van voeding merk ik een verschil. Bij ons heb je een variëteit van eetculturen dicht bij elkaar, hier is dat minder het geval”, lacht hij. Tegelijk maakt hij echter het cliché waar: “Frieten en wafels zijn echt lekker”, knipoogt Henry.
Wie de jonge Australiër aan het werk wil zien, kan dat zaterdag al doen tijdens het kampioenschap in Moorsele.