Zaterdag kwamen we onder zomerse (lees: Belgische zomer) aan de start van Dwars door Wingene, een Interclub wedstrijd in en door Wingene over 152,4 km verdeeld over 12 ronden van 12,7 km. Onze selectie bestond uit een sterk zevental: Niels De Rooze, Maxime Farazijn, Emiel Planckaert, Koen Demuynck, Lars Van Coppenolle en beloften Stijn Moerman en Quinten Declercq.
Naast onze toppers stond nog heel wat mooi volk aan de start. Niet in het minst was het daarbij uitkijken naar de mannen van Tarteletto-Isorex CT die vorig jaar de koers volledig naar hun hand zetten door niet alleen te winnen met Thibau Verhofstadt maar door ook nog 3 andere renners in de top 5 te parkeren. Een andere opvallende starter was Piotr Havik, tegenwoordig één van de betere Europese gravelrijders die in 2019 nog de GP Zottegem won, een 1.1 profwedstrijd.
De taartjesmannen van Tarteletto maakten snel na de start duidelijk dat ze niet waren gekomen om minder te doen dan vorig jaar. Echter bleek wegblijven uit het peloton ook voor hen moeilijk in de eerste koershelft. Het ging dan ook razend snel op het vlakke parcours. Halfweg koers kregen we toch plots een afscheiding van betekenis toen een groep van 14 renners, met daarin Maxime Farazijn, uit de greep van het peloton kon glippen. Deze groep groeide nog aan tot 25 man. In deze 25: 6 renners van Tarteletto. Dit kon wel eens de goede ontsnapping zijn. Een jagend peloton en een felle regenbui zouden er uiteindelijk anders over beslissen. We kregen op amper 2 ronden van het einde toch weer een samensmelting.
Na de plensbui van even tevoren regende het in de laatste ronden enkel aanvallen. In de laatste ronde kregen we zo nog afscheiding van een groep met daarin niet alleen een aantal renners van Tarteletto maar ook Lars Van Coppenolle die terug naar zijn betere niveau aan het toegroeien is. Ook vanuit deze groep werd nog slag om slinger gedemarreerd doch telkens zonder het gewenste resultaat. Één van de laatste renners die nog de oversteek naar deze vlucht kon maken was Koen Demuynck. De dieselmotor van Koen was duidelijk aangeslagen want met het ingaan van de laatste kilometer achtte hij zijn kans gekomen om zijn gekende ultieme demarrage te plaatsen. Niemand had een antwoord op de krachtexplosie van onze trouwe clubrenner. Na bijna 4 jaar zonder zege op het elite-niveau mocht Koen nu op de streep de overwinning vieren voor zijn allereerste Belgische interclubzege ooit. Het betekende meteen ook de eerste interclubzege voor de club dit jaar.
Een meevierende Lars werd 21ste en in de pelotonsprint werden Quinten 61e, Stijn 92e, Maxime 101e, Niels die heel veel werk verrichte werd 105e, en Emiel 110e.
Uiteraard was ploegleider Rik dolgelukkig: “De kogel is door de kerk, ons doel om een interclub te winnen is bereikt. Dat we dit dan nog kunnen doen met Koen die al jaren bij ons zit maakt ons extra blij. Ik ben een heel trotse ploegleider. Geen 1 zonder 2? Wie weet, we gaan er in elk geval voor. Momenteel zitten onze mannen in de goeie flow. Deze week wonnen Niels en Mathias al en nu wint Koen hier een interclub. Hopelijk inspireert het onze jongens om voort te doen op dit elan!”
Tekst Juan Alleman, Rik Roose foto’s Wielerfoto’s Els
We hadden deze week een super week die al begon op 4 juli met een overwinning van Niels De Rooze bij de elites zonder contract in Opdorp.
Op 7 juli kwam er nog een overwinning bij bij de elites zonder contract en dit te Poperinge met Mathias Vanoverberghe.
Op 8 juli behaalde Koen Demuynck een prachtige overwinning in de interclub ‘Dwars door Wingene’. Zijn eerst overwinning in een interclub in België en voor de ploeg de eerst overwinning in een interclub dit seizoen.
Ook op 8 juli maar dan in Beitem behaalde Jaromir Lannoo de 2de plaats in de elite zonder contract wedstrijd
en op 9 juli behaalde Niels de Rooze de 2de plaats in de elite zonder contract wedstrijd te Oostnieuwkerke.
Bij de OVWF op 8 juli te Langemark St-Juliaan behaalde Dirk Ampoorter dan weer een 2de plaats in reeks C,
in dezelfde wedstrijd in de reeks C+ behaalde Martin Durant de overwinning
en Anja Nobus werd er 7de en 2de dame. Ook bij de OVWF maar dan op 9 juli in Izegem werd Aja Nobus 3de en 1ste dame in de reeks C+.
Deze wedstrijd telde mee voor het ploegenklassement voor de Beker Van België waar we voor aanvang op plek 2 stonden. Met slechts 4 starters was het geen eenvoudige opgave maar Mathias, Lars, Kenneth en Koen hebben zich volledig gegeven. Het was vlammen en afzien, in veel wind en op een golvend parcours.
Uiteindelijk klokten onze mannen af als 12de team met een gemiddelde van 47,6 kilometer per uur. Daarmee werden we 7de op de 24 ploegen die meedoen aan de Beker van België .
De inspanning van deze 4 sterke beren loonde want door deze onverhoopte prestatie – met slechts 4 van 6 mogelijke renners aan de start – blijven we toch in de top 3 van het ploegenklassement waar Vetrapo en Dovy nu op 1 en 2 staan, ik ben een trotse ploegleider!
Op 27-6 behaalde Lars Van Coppenolle een mooie 2de plaats bij de Elites in Zomergem.
Ook bij de Elites behaalde Jaromir Lannoo de 3de plaats te Moorslede op 2-7.
Bij de LWU behaalde Iban De Smul de 3de plaats te Wervik-Kruiseke op 1-7.
Op 2-7 bij de A’s behaalde Ciske Aneca dan weer de 1ste plaats bij de LWU te Assenede.
Ook Martin Durant behaalde in diezelfde koers opnieuw een 1ste plaats bij de E reeks. Op 30-6 te Beernem bij de OVWF behaalde Martin de 1ste plaats in de C+ reeks.
Anja Nobus behaalde in diezelfde reeks de 2de plaats en werd zo 1ste dame. Dat deed ze nog eens over op 1-7 te Passendale ook bij de OVWF en werd opnieuw 2de en 1ste dame.
Na 4 seizoenen zonder Interclub kon de organisatie in Geluwe gisteren weer een Interclub-wedstrijd van 156 kilometer verdeeld over 10 ronden aanbieden. Voor ons kwamen volgende renners aan de start: Niels De Rooze (die vorig jaar in Geluwe tweede werd in de 1.12B wedstrijd), Mathias Vanoverberghe, Emiel Planckaert, Sven Noels, Lars Van Coppenolle, Kenneth Caethoven en Koen Demuynck.
Van bij de start lieten onze renners zien dat we met ambitie naar Geluwe waren afgezakt. Na slechts een halve ronde wist Mathias een eerste keer te ontsnappen en pakte hij een voorsprong van 25 seconden. Gezien niemand in het peloton zin had om Mathias te vergezellen en de race nog lang leek, besloot hij zich even later terug in te laten lopen. Lang bleef hij evenwel niet in de groep. In de tweede ronde waagde hij al een nieuwe poging en dit keer kreeg hij in de persoon van Ewout De Keyser wel een metgezel mee waarmee hij een lange vlucht kon opbouwen. Dit duo was overigens niet aan zijn proefstuk toe: ook in Gent-Staden staken ze al samen de lont aan het kruitvat. Na korte tijd met twee voorop kregen Mathias en Ewout het gezelschap van nog drie renners, waaronder Sven Noels. Dit vijftal bouwde samen een voorsprong uit van 45 seconden. Dit werd een gevaarlijke situatie voor de mannen in het peloton die nog een rol wilden spelen. Gevaarlijk is ook een gepaste omschrijving voor de verandering van het weer die we vervolgens kregen. Dreigende onweerswolken pakten zich samen boven het parcours. Net toen een hevig onweer losbarste maakte een groep van ongeveer vijftien renners waaronder Koen, Niels en Lars zich los uit het peloton om de jacht op de vluchters in te zetten. De renners werden overvallen door een wolkbreuk, terwijl de bliksem rondom hen insloeg. De wegen veranderden nog net niet in stromende rivieren maar de harde regen beperkte de zichtbaarheid heel sterk en verschillende renners gingen wijselijk aan de kant.
In deze helse omstandigheden nam de wedstrijdjury de enige mogelijke beslissing, met name het staken van de wedstrijd na amper anderhalf uur. Daarbij kon zelfs niet worden gesprint voor de plaatsen gezien de aankomstzone onder water stond. Ploegleider Rik Roose bleef uiteraard op zijn honger zitten: “Los van het feit dat de stopzetting onvermijdelijk was, is dit uiteraard een domper op de feestvreugde voor de organisatie maar ook voor ons als team. Toen het onweer losbarstte bevonden we ons in een kansrijke positie vooraan met 2 renners in de vlucht en 3 renners in de tegenaanval. Wie weet hoe dit had kunnen uitdraaien? We zullen het nooit weten.”
tekst Juan Alleman, Rik Roose Foto’s Patwielerphotography